Preventie

“Zelfzorg is een uitdaging. Beter voor jezelf én elkaar zorgen begint met bewustwording en onderkenning.”

Voorkomen is beter dan genezen. Een uitspraak die ontzettend oud en bij iedereen bekend is. Toch blijkt in de praktijk dat we hier niet zo goed in zijn. Zeker niet als het om onszelf gaat. Daarom helpen we je graag een handje. Zodat jij goed voor jezelf en je medewerkers kunt zorgen. Zodat het lekker werkt.

Onder onze preventie bieden we zes diensten aan:

  1. Risico Inventarisatie &Evaluatie (RI&E)
  2. Preventief Arbeidsgezondheidskundig / Medisch Onderzoek (PAGO / PMO)
  3. Externe vertrouwenspersoon
  4. Werkplekonderzoek
  5. Arbeidsomstandigheden spreekuur
  6. Verzuimanalyses

Risico Inventarisatie & Evaluatie (RI&E)

Met een RI&E zorg je ervoor dat jouw medewerkers in een veilige en gezonde omgeving kunnen werken. Of dat nu gaat om een ergonomisch afgestelde bureaustoel, goede hygiëne of het beperken van fysieke belasting. Het onderzoek geeft je inzicht in alle risico’s die duurzame inzetbaarheid van het personeel in de weg staan. Afhankelijk van jouw organisatie, werkplek en medewerkers kunnen dus ook nog andere risicogebieden toegevoegd worden.

De RI&E is geen doel op zich, maar een middel om arbeidsomstandigheden te verbeteren. Het gaat om het herkennen en oplossen van risico’s. Zodat jouw medewerkers gezond en productief blijven.

Een belangrijk onderdeel van de RI&E is het plan van aanpak. Hierin vind je verbeterpunten, maatregelen en prioriteiten. Praktisch en direct toepasbaar binnen jouw organisatie. Het prioriteitenadvies is onder andere gebaseerd op de wettelijke arbo-eisen die op dat gebied gelden. Per onderdeel stelt de werkgever vervolgens vast wie verantwoordelijk is, welk budget beschikbaar is en wat de planning wordt.

PAGO / PMO

Voorkom gezondheidsproblemen en laat een Arbeidsgezondheidskundig onderzoek uitvoeren. Dit onderzoek is erop gericht vroegtijdig te signaleren welke gezondheidseffecten bepaalde arbeidssituaties hebben. Je voldoet hiermee aan alle arbo-wetgeving, maar geeft je organisatie ook de kans om in te zetten op actieve preventie. Wanneer we negatieve effectentijdig opsporen, kunnen we verzuim voorkomen.

Wat is precies het verschiltussen een PMO en een PAGO?
Het PAGO brengt enkel de arbeidsrisico’s van de werknemer in kaart. Het PMO richt zich op de algemene- en mentale gezondheid van medewerkers aangevuld met het in kaart brengen van eventuele beroepsrisico’s. In een PMO, is vaak het PAGO opgenomen.

Bij Vitamee gebruiken we het PMO als nulmeting of scan, om een eerste inventarisatie te doen van de gezondheid en risico’s binnen jouw organisatie. Het vormt de basis voor een integraal gezondheidsbeleid, waarvan ook de RI&E onderdeel is. We stemmen beide onderzoeken op elkaar af, zodat we je van het beste advies kunnen voorzien.

Externe vertrouwenspersoon

Waar mensen werken, zijn verschillende normen, waarden, belangen en manieren van communicatie. Dit kan soms botsen en zorgen voor onveilige of intimiderende situaties. Het is dan goed om met een externe vertrouwenspersoon te werken. Deze persoon kan preventief aan de slag met de sociale veiligheid binnen jouw bedrijf.

Ook zijn onze Vitameesters gespecialiseerd in ongewenste omgangsvormen. Denk aan discriminatie, (seksuele)intimidatie, pesten, agressie, geweld en integriteitsschendingen op de werkvloer. Het kan enorm lastig zijn om hiervan melding te doen. Een vertrouwenspersoon verlaagt die drempel. Wij kijken namelijk altijd onafhankelijken met een open blik naar de situatie. We zijn er voor zowel de werknemer als werkgever. Zo werken we niet alleen, maar samen aan een veilige werkomgeving.

Werkplekonderzoek

Je kunt nog zoveel investeren in preventie en duurzame inzetbaarheid, zonder een goede werkplek zal het weinig opleveren. We zien vaak dat werkplekken niet optimaal zijn ingericht. Soms zelfs niet ergonomisch zijn. Veel medewerkers zijn zich niet bewust van hun werkhouding en omgeving, waardoor ze onnodig klachten krijgen. Denk aan rugpijn of RSI bijvoorbeeld. Met ons werkplekonderzoek kijken we naar de huidige werksituatie en hoe deze (ergonomisch) te verbeteren is.

De resultaten van een werkplekonderzoek

  • Risicofactoren van het werk (h)erkennen;
  • Het bewust maken van de fysieke belasting en het voorkomen van klachten als gevolg hiervan;
  • Het realiseren van een verantwoorde ergonomische werkomgeving;
  • Het verminderen van lichamelijke klachten (zoals rug-, schouder en nekklachten);
  • Het voorkomen van langdurig verzuim als gevolg van fysieke overbelasting.


Arbeidsomstandigheden spreekuur

Nog een manier om te voorkomen dat hulpvragen, zorgvragen worden, is ons arbeidsomstandigheden spreekuur. Medewerkers kunnen daarin vrijblijvend – zonder toestemming van de werkgever – een afspraak maken met een Bedrijfsarts. Indien nodig kunnen we dan een interventie inzetten. Dit voorkomt dat beginnende klachten resulteren in verzuim.

Het recht op een arbeidsomstandigheden spreekuur is in de Arbowet vastgelegd. De gesprekken die worden gevoerd vallen onder de privacywetgeving. Dat wil zeggen dat je met de inzet van het spreekuur aan wet- en regelgeving voldoet en dat alle info vertrouwelijk wordt behandeld. Er worden geen mededelingen gedaan aan de werkgever of anderen, zonder schriftelijke toestemming van de medewerker. Voor de medewerker zijn aan dit spreekuur geen kosten verbonden.

Verzuimanalyses

Meten = weten. Goede verzuimrapportages met kloppende data en passende analyses, zijn van groot belang. Via ons verzuimportal zijn deze realtime cijfers altijd inzichtelijk. Daarmee krijg je als organisatie een breed beeld van de huidige situatie. We zijn voorstander van cijfers interpreteren met een menselijke benadering, dus zullen we je tijdig helpen met monitoring van deze data. Ook investeren we op dit moment in de doorontwikkeling van onze systemen. Zo kunnen we met AI in de toekomst ook voorspellingen doen en eerder acteren. Een mooie en waardevolle evolutie, waar we veel vertrouwen in hebben!

Contact opnemen

Cookies! We gebruiken Google Analytics om onze website te analyseren